Er is veel vraag naar online marketeers. Welke rol is er nog voor een gewone marketeer weggelegd, dus een marketeer zonder online ervoor?
Dat online marketing hot is, komt omdat ieder bedrijf inmiddels wel weet dat een online marketeer een serieuze bijdrage aan de bedrijfsresultaten levert.
Die succesrol was vroeger weggelegd voor de traditionele marketeer. Is zijn rol uitgespeeld, nu bedrijven eigenlijk alleen nog maar naar online marketeers vragen? Nee, natuurlijk niet. De marketeer van weleer heeft zich ook ontwikkeld en is in de meeste gevallen geen dinosaurus met een oude Nokia, maar een handige allrounder die ook online zijn mannetje staat.
Online marketing en slimme trucjes
Online marketing is ontstaan in de tijd dat internet nog helemaal nieuw was. Toen waren er nog marketeers van de oude stempel, marketeers die niet wisten hoe ze bedrijven online succesvol konden maken. Een nieuw vak is toen ontstaan, namelijk die van online marketeer. Dat waren in de begintijd jongens die slimme trucjes met een website konden uithalen.
Door oa. zoveel mogelijk populaire zoekwoorden in een website te verstoppen, wisten ze bedrijven bovenin te krijgen. Zo stond BU3 een jaar lang op nummer 1 in Google op de term ‘reclamebureau’, gewoon door slimme technische optimalisatie van onze website. Daar hebben we toen leuke klanten mee binnen weten te krijgen, zoals het Oranje Fonds.
Nog bedankt Google ;-).
Iedere marketeer snapt het nu
Online marketing was in die tijd nog een relevante aanduiding voor het werk dat je deed, omdat je daarmee aangaf dat je iets wist dat old school marketeers niet wisten. Maar dat is tegenwoordig wel anders. In het werkveld van een marketeer is online marketing niet meer weg te denken.
Sterker nog, online marketing is het belangrijkste onderdeel van het werk van iedere marketeer geworden. Er zijn nog maar weinig marketeers die de kunst van online vindbaar worden niet snappen.
Online marketing versus marketing
Een marketeer kijkt goed naar de identiteit van een bedrijf, de doelgroep, neemt de concurrentie onder de loep nemen en stippelt op basis daarvan acties uit. Grote kans dat online marketingacties daar een groot onderdeel van vormen, maar hij of zij zal ook andere mogelijkheden onder de loep nemen. Ideeën bedenken waar een online marketeer niet zo snel mee zal komen.
Een marketeer kijkt naar álle saleskansen van een bedrijf,
een online marketeer kijkt alleen naar de online mogelijkheden.
Een marketeer heeft de regie over alle marketingacties van een bedrijf,
een online marketeer heeft alleen de online regie.
Online of de allrounder?
Voor bedrijven die zelf een communicatiemedewerker in dienst hebben, kan het nuttig zijn een online marketingbureau aan het team toe te voegen. Bedrijven en organisaties die op marketing- en communicatiegebied nog geen ondersteuning hebben, doen er goed aan de hulp van een allrounder, dus een gewone marketeer in te schakelen.
Check voor de zekerheid wel even of hij of zij echt geen oud Nokiaatje op zak heeft ;-).