Wat beginnende marketeers en communicatieadviseurs kunnen leren van Badr vs. Rico

Badr vs. Rico - Wat kunnen beginnende marketeers hiervan leren?

Samenvatting van een gastcollege van Willex Duijst voor eerstejaarsstudenten communicatie aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Het lijkt alsof Sint dit jaar helemaal overgeslagen wordt. Misschien komt het omdat het we de zwarte pieten-discussie zat aan het worden zijn, maar feit is dat de helft van Nederland zich al wekenlang aan het voorbereiden is op een ander terugkerend evenement.  De ster op de horizon van de meeste Nederlanders is dit jaar het duel tussen Rico Verhoeven en Badr Hari op 21 december in Gelredome.

Terwijl de andere helft van Nederland denkt aan vrede op aarde, genieten miljoenen van twee rivalen die elkaar in de boksring in elkaar proberen te slaan.

Voor het geld doen ze het volgens mij niet. Het draait maar om één ding: de beste willen zijn. Rico geeft in een recente podcast een inkijkje in wat het kost om de beste te zijn. Dat zie je in het begin van het volgende filmpje.

Uit de woorden van Rico blijkt dat hij er heel veel voor doet om de beste te zijn. En dat de meeste kickboksers die hij ontmoet, dit niet op kunnen brengen en er zodoende maar twee overblijven, namelijk Badr en hij.

Achter iedere Badr en Rico gaat een goede coach schuil. Zoals ook achter bekende bedrijven een goed reclamebureau of een goede communicatieadviseur schuilgaat.

Mike Passenier is de coach van Badr en hij wordt de best kickboks-coach van de wereld genoemd. Er staan verschillende filmpjes over hem op YouTube, maar in het onderstaande interview leer je deze bescheiden coach aardig goed kennen. Het interview staat in het teken van Big Mike, een boek dat over hem verschenen is, geschreven door journalist Wilson Boldewijn.

Weet je waarom het zo interessant is om naar dit soort verhalen te luisteren? Als communicatiespecialist of marketeer ben jij ook een coach. Omdat er veel overeenkomsten zijn tussen hoe Mike zijn pupillen coacht en hoe jij klanten succesvol kunt maken, zijn dit soort interviews enorm leerzaam.

Mike vertelt dat hij zo’n 15 kampioenen heeft gemaakt. Hoeveel kampioenen ga jij in de komende jaren maken?

Bedrijven weten vaak zelf niet hoe ze het voor elkaar moeten krijgen, maar schakelen jou in om goed voorbereid die boksring in te gaan. Bedrijven hebben over het algemeen weinig verstand van communicatie en marketing en zijn afhankelijk van jou om goed te presteren.

Het is belangrijk om te weten dat je niet alleen een marketingbureau of communicatiespecialist bent, maar ook en misschien vooral een coach. Dat benadrukt veel meer de grote verantwoording die je hebt. Zoals ik net schreef, weten bedrijven vaak niet hoe het werkt. Jij moet het ze uitleggen. Jij moet ze voorbereiden op die boksring, zodat ze daar niet verslagen worden.

Die boksring is de markt, het gebied waarop  bedrijven opereren en ze hun klanten gaan tegenkomen. Als ze daar verslagen worden, betekent het bijvoorbeeld dat…

  • ze niet goed vindbaar zijn in Google;
  • ze geen opdrachten scoren via hun website;
  • ze geen succes op sociale media hebben.

Weet je? Rico en Badr kunnen nog weleens een slechte dag hebben. Maar jouw klant kan er maar weinig aan doen als hun campagnes falen. Het ligt eigenlijk altijd aan degene die ze begeleid, aan hun communicatieadviseur of marketingstrateeg:

  • Die heeft teveel beloofd;
  • Die heeft zijn voorbereiding niet goed gedaan, waardoor de website een verkeerde taal spreekt;
  • Die heeft zijn voorbereiding niet serieus genomen, waardoor er een grote campagne op Facebook is gelanceerd, terwijl hij beter op LinkedIn of in Google had kunnen plaatsvinden;
  • Die heeft slechte materialen gemaakt, zoals een slechte website of slechte advertenties.

Stuur je klant niet onvoorbereid die boksring in. Klanten hebben er een hekel aan verslagen te worden, waardoor hij of zij:

  • meer geld kwijt is dan hij verwacht had;
  • onnodig veel tijd verliest;
  • misschien op zoek moet gaan naar een ander bureau en het hele traject opnieuw moet starten.

Als jij je voorbereiding goed op orde hebt, maak je veel meer kans om goede resultaten te scoren. Een aantal zaken die sowieso niet mogen ontbreken in je voorbereiding zijn, maar die wel vaak vergeten worden, zijn:

  • Leer de klant en zijn of haar bedrijf goed kennen. Hou er rekening mee dat je 2 tot 3 sessies van minimaal 2 uur met een klant nodig hebt om dit goed te doen;
  • Interview daarbij ook een aantal medewerkers en klanten om een goed beeld te krijgen;
  • Leer de doelgroep en concurrentie goed kennen.

Een goede voorbereiding kost gemiddeld 24 tot 40 uur.

Tijdens je voorbereiding moet je het volgende helder zien te krijgen:

  • Wat is de visie van het bedrijf?
  • Wat is de missie?
  • Wat wil jouw klant betekenen voor zijn of haar klanten?
  • Wat is zijn merkbelofte?
  • Waarin is je klant de allerbeste?
  • Wat zijn zijn kernwaarden?
  • Wie behoren tot zijn doelgroep?
  • Wat zijn hun pijnpunten, dus waar liggen ze ’s nachts wakker van?
  • Wat zorgt voor een lach op hun gezicht?
  • Wie zijn de concurrenten van je klant, hoe profileren ze zich en wat zijn hun sterke en zwakke punten?

Weet je? Als je aan een gemiddelde ondernemer vraagt wat zijn of haar visie is, dan krijg je een antwoord wat mogelijk niet klopt. Of hij of zij weet er geen antwoord op te geven.

Je zult moeten helpen, coachen dus! Bijvoorbeeld door de vragen iets eenvoudiger stellen. Vraag in plaats van: ‘wat is je visie?’, bijvoorbeeld:

  • Wat is je kijk op het vak? 
  • Wat zie je momenteel gebeuren? 
  • Waar gaat vaak mis? 
  • Wat zou er idealiter moeten gebeuren?

Daar weten ondernemers vaak wel antwoord op te geven. En op basis van die antwoorden kun jij een visie formuleren.

Zo geldt dat ook voor alle andere vragen. Je zult soms diep moeten graven om de antwoorden te krijgen die je nodig hebt, maar doe dat ook, zodat je klant goed voorbereid tussen de touwen staat. Met een website die werkt, een e-mailing die goede resultaten oplevert en/of social media updates die zijn of haar verhalen goed vertellen.

Succes ermee!

Andere artikelen

Stop met mazzelmarketing

Bedrijven die lukraak met hun marketing bezig zijn, zonder strategie en goede organisatie, kunnen veel leren van professionele zeevissers.

Wie bezoeken uw website?

Met MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) is het mogelijk om voorkeuren van mensen weer te geven en bezoekers van een website in te delen in 4 types.

Contact

Bel doordeweeks tussen 8.30 en 18.00 uur naar 033 456 6858, stuur een e-mail naar info@bu3.nl of vul het formulier in.